Ansökan om förlängt intervall för slamtömning

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

En slamavskiljare ska normalt tömmas minst en gång per år, och de är dimensionerade för permanentboende för en familj. Om belastningen på avloppet är lägre finns möjlighet att få förlängt intervall för slamtömningen, efter ansökan till den kommunala tillsynsmyndigheten. Ur miljösynpunkt är det bra att anpassa tömningsintervallet till belastningen. Hur långt tömningsintervall som kan tillåtas beror på hur mycket avloppet används, och volymen på slamavskiljaren. Det är emellertid viktigt att inte ha för långt intervall, eftersom en överbelastad slamavskiljare kan leda till slamflykt. Det kan skada den efterföljande reningen. 

För att få förlängt intervall för slamtömning krävs följande:

  • Att reningsanläggningen består av en slamavskiljare med efterföljande rening (infiltration, markbädd) och att anläggningen är godkänd/har tillstånd.
  • Att slamavskiljare och reningsanläggning uppfyller gällande funktionskrav.
  • Att regelbunden egenkontroll av slamavskiljaren utförs.

Hur långt intervall kan jag ha?

Här nedan kan du läsa ut vilket intervall som är lämpligt beroende på hur många persondygn som belastar avloppet. Med persondygn menas antalet dygn som huset används multiplicerat med antalet personer som använder det.

Maximal belastning under ett år                                                 Lämpligt intervall                                                     
500-750 persondygn                                                                                2 år
350-500 persondygn                                                                                3 år
250-350 persondygn                                                                                4 år
Mindre än 250 persondygn                                                                   5 år

Slamavskiljare
Uppgifterna gäller för normalstora slamavskiljare. För avlopp med WC: 2000 liter För avlopp utan WC: 1000 liter.

Exempel 1: 2 personer i en permanent bostad innebär 2*365=730 persondygn. Det kan då räcka med tömning vart annat år.
Exempel 2: En sommarbostad används av 2 personer 4 månader om året, samt besök semestertid. Då kan man räkna 2*120 dygn + 40 gästdygn = 280 persondygn. Lämpligt intervall är var 4:e år.

Övriga upplysningar
Dispens för förlängt intervall för slamtömning är giltig i 10 år. Efter beslutad tidsperiod utgått, återgår tömningsintervallet till 1 år, om inte ansökan om förlängning av det tidigare beslutet kommit in och blivit beviljad. Ändrade förhållanden eller ny fastighetsägare ska anmälas till renhållningen och tömningsintervallet ska då återgå till ordinarie intervall med tömning minst en gång per år. Beslutet kan upphävas om olägenhet för människors hälsa eller miljön skulle uppstå.

Ydre kommun behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som till exempel när du fyller i en i e-tjänst. Detta görs i enlighet med Dataskyddsförordningen, GDPR. Syftet med en sådan behandling är för att kunna fatta beslut i ditt ärende samt att uppfylla kommunens skyldigheter enligt förvaltningslagen.

De uppgifter vi hanterar om er är de uppgifter ni lämnat i samband med ansökan/anmälan och i förekommande fall uppgifter från fastighetsregistret. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är att de är underlag för myndighetsutövning samt att kommunen utför uppgifter av allmänt intresse. Dina uppgifter kommer att sparas i enlighet med gällande arkivregler för offentlig myndighetsutövning.

De personuppgifter vi behandlar om dig kan komma att behandlas i verksamhetssystem där uppgifterna även behandlas av de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är respektive nämnd, i detta fall Myndighetsnämnden byggnation och miljö. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via miljokontoret@ydre.se eller i andra hand kommunens växel, 0381-66 12 00. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

 

Frågor om e-tjänsten

Cam
camilla.leion@ydre.se
0381-66 11 19
www.ydre.se

Personuppgiftsansvarig

Myndighetsnämnden byggnation miljö
miljokontoret@ydre.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa