Förslag på faroanalys och/eller undersökningsprogram för dricksvattenanläggning

LÄS MER

Information

Alla som producerar dricksvatten för allmän förbrukning omfattas av dricksvattenföreskrifterna. 

Dricksvattenanläggningar omfattas också av livsmedelslagstiftningen och ska registreras hos kommunen. Om er anläggning inte är registrerad så ska ni göra det först. Registrering görs i blanketten: Anmäla/ansöka om registrering dricksvattenanläggning. 

Minst vart 6:e år, eller vid ändringar, så ska verksamhetsutövaren skicka in faroanalys och/eller undersökningsprogram (beroende på verksamhetens omfattning) till miljöavdelningen för fastställande. Du ska alltid ha en fungerande egenkontroll grundad på HACCP-principerna.

När du/ni har satt er in i dricksvattenföreskrifternas krav ska ni göra en faroanalys som visar vilka risker som finns och hur de ska hanteras, och därefter gör ni en plan för undersökningarna. Ett så kallat Undersökningsprogram kan bestå av ett provtagningsschema och ett separat egenkontrollprogram med rutiner, eller så kan det vara ett integrerat dokument. Ni bestämmer själva hur det utformas, men det finns krav på vad som ska framgå. En specifikation av vad som ska bifogas finns i nästa steg.

En konsoliderad version av dricksvattenföreskrifterna (LIVSFS 2022:12) hittar ni här.
Livsmedelsverkets föreskrifter (2022:12) om dricksvatten omfattar 35 §§, och vi rekommenderar att man läser igenom dem i sin helhet för att få en bild av vad de omfattar. Därutöver finns bilagor som man kan användas som uppslagsverk:

  1.     Alla parametrar som ni kan behöva bedöma i faroanalysen finns i bilaga 1 till dricksvattenföreskrifterna, och är uppdelade i parametrar för 
    a.    Mikroorganismer
    b.    Kemiska och radioaktiva ämnen, samt
    c.    Indikatorparametrar. 
  2.   Godkända beredningskemikalier finns i bilaga 2, och 
  3.    i bilaga 3 hittar ni bl.a. undersökningsfrekvenserna.
    a.    Program för driftkontroll ska uppfylla kraven i Bilaga 3, avsnitt A. 
    b.    I bilaga 3 avsnitt B, tabell 1, framgår vad råvattenprovtagningen ska innehålla och hur ofta den ska göras. 
    c.    I bilaga 3 avsnitt B, tabell 2 respektive 3 finns minsta undersökningsfrekvens för utgående vatten, respektive vatten hos användare. 

a.    Faroanalys (om verksamheten inte omfattas av undantaget i steg 2)
b.    Ritning, process-skiss eller flödesschema där vattnets väg och beredningen framgår.
c.    Vilka filter, kemikalier och larm som används (exempelvis produktblad eller lista med specifikationer)
d.    antingen lista över parametrarna som provtas, eller de provtagningspaket ni använder (det kan ingå i undersökningsprogrammet eller specificeras i bilaga). 
e.    vilket laboratorium som analyserar proverna 
f.    Era provpunkter (för råvatten, utgående vatten, hos användare och ev. andra)
g.    Provtagningsschema/undersökningsprogram som visar vilka prover som tas vid vilken tidpunkt 
Glöm inte att inkludera eventuella kompletterande prover för de parametrar som tillkommit i de nya föreskrifterna, exempelvis PFAS och radioaktiva parametrar, i undersökningsprogrammet.
h.    Rutiner vid avvikelser, åtgärder och internkontroll
 


GDPR 

Tänk på att det du lämnar in till kommunen är generellt sätt offentliga handlingar och kommunen hanterar dina uppgifter enligt GDPR, läs mer om hur kommunen hanterar dina uppgifter här.

Frågor om e-tjänsten

Sofia Faxell Ljungström
sofia.faxell-ljungstrom@ydre.se
www.ydre.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa